Avantouinnin ABC

1. Kuuntele kehoasi!

Avantouinnissa on monta koulukuntaa ja avantosaunomisessa toinen mokoma. Tärkeintä on kuitenkin tehdä niinkuin Sinusta hyvältä tuntuu. Oikeaoppisena pidetään kastautumista kylmään aluksi ja lopuksi, mutta jos sen seurauksena saa vilunväreitä tuntikausiksi, ei siitä ole mitään syytä pitää kiinni. Toiset kastavat, toiset uivat kierroksen tai kaksi. Toiset viipyvät saunan ja avannon välillä tuntitolkulla, toisille riittää muutama kerta. Monille on tärkeää tasoitella hieman ennen avantoon menoa ja sieltä tultua; toisille tämä aiheuttaa huimausta ja he astelevat edestakaisin reipasta tahtia. Toiset tykkäävät lämmetä hitaasti ja hartaasti, toiset haluavat kunnon löylyt jotka tuntuvat luissa ja ytimissä.

Ensimmäistä kertaa mennessäsi avantoon on hyvä kastautua kaulaan asti ja pyrkiä rentouttamaan itsesi hengittämällä rauhallisesti muutaman kerran. Etsi oma tapasi kaikessa rauhassa, se on Sinulle se ainoa oikea!

2. Tunne rajasi!

Avantouinti rentouttaa ja pitää terveenä, mutta se on myös extreme laji jota tulee harjoittaa taidolla. Vihkiytyneiden puheista voisi luulla ettei ole tautia jota se ei paranna, mutta kaikille se ei sovi. Kuumeisena ei avantoon pidä mennä, ja niiden joilla on esim sydänvaiva, on syytä neuvotella lääkärinsä kanssa.

Ei myöskään ole viisasta usuttaa ketään tai lähteä kisaamaan äärisuorituksilla. Kestävyyslajina avannossa uinti vaatii vuosien totuttelua, eikä kukaan konkari viivy avannossa minuuttitolkulla pitkän poissaolon jälkeen. Löylyurheilu saunan lauteilla vaatii myös nahan hidasta parkitsemista, eikä sinne ensikertalaisia ole syytä houkutella. Ylläpidämme avantosaunaa, emmekä voi vastata ensiavun suuhteen muusta kuin sen nopeasta paikalle kutsumisesta.

3. Tule varustautuneena!

Uimapuku on pakollinen varuste. Suosittelemme myös jalkineita, jo siksi että pihalla saattaa olla teräviä esineitä, ja suojaamaan saunassa kuumalta ja avannossa kylmältä maun mukaan. Samoin on hyvä pitää päähinettä: saunassa on kuumaa ja avannossa taas lämpö haihtuu pään kautta. Hyvä on myös ottaa joko oma tai oven edestä puinen istuma-alusta, sillä lauteet ovat armottoman kuumat. Saunan jälkeen voi helposti tulla vilu ja olo on hyvinkin rento ja verensokerit alhaalla. On siis syytä pukeutua kunnolla, kuivata hiukset, varustautua juomalla ja tarvittaessa pienellä haukkapalalla.

4. Muista juoda!

Saunominen haihduttaa nestettä ja Kaupinojan sauna on tässä hyvin tehokas. Nesteen haihtuminen voi aiheuttaa huimausta, joten juominen on tärkeää tasapainon ylläpitämiseksi. Meillä on vilpolassa juomavesihana, ja lämmittäjältä voi ostaa juomia jos omia ei tullut mukaan.

5. Ovi kiinni ostolämmin!

Saunaan kuljetaan ovista ja istuma-alustat kastellaan oven pielessä. Muutama kymmenen saunojaa saa pian aikaan ruuhkan ovensuuhun. Myös lämpö karkaa ovesta jokaisella avauksella. Jotta löylyä riittäisi kaikille sulkemisaikaan asti, kannattaa ovea siis aukoa säästeliäästi ja välttää sen tukkimista.

6. Saunarauha

Saunarauha on perinteisesti pyhä asia. Saunomme yhdessä ja se on meistä hauskaa; saunomme julkisesti ja olemme siitä ylpeitä. Sen lisäksi, että muistaa itse nauttia saunasta ja avannosta, on syytä muistaa antaa muidenkin nauttia niistä.
Ylälauteella olevat vastaavat yleisesti löylynheitosta ja ottavat toki huomioon muutkin saunassa olijat.

Annetaan tilaa toisille, jätetään löylyä ja kuumaa vettä toisille, annetaan saunarauha kaikille. 

Jos tuot saunalle ensikertalaisia tai ulkomaalaisia vierailijoita, muistathan huolehtia, että myös he tulevat varustautuneina paikalle ja opastat heitä saunan käytössä.

Toivotamme sinulle rauhallisia ja nautinnollisia hetkiä Kaupinojalla!